Digital dannelse – 21. century tools.

Jeg har undersøgt kendskab til web 2.0, social software, 21. century tools, eller hvad vi nu kalder de redskaber, der bruges i netværksanvendelse af computere. De adspurgte var konsulenter, som dagligt arbejder som rådgivere for undervisere i folkeskole og ungdomsuddannelser. Deres rådgivning skal støtte og inspirere underviserne i planlægning og valg af materiale og metoder. De er pædagogiske hjælpere og inspiratorer, som følger den pædagogiske udvikling på forskellige fagområder på vegne af den menige, fortravlede lærere, der kan savne overskud til at udforske de nyeste trends. Deres rådgivning formidles bl.a. gennem afholdelse af kurser.

De har svaret på spørgsmålene om Web 2.0 sammen med andre spørgsmål om it-færdigheder.

Undersøgelse af kendskab til web 2.0

Jeg har spurgt 27 konsulenter og 23 har svaret. De skulle vurdere deres kendskab til ovennævnte web 2.0 værktøjer på en skala fra 1 (kender ikke) og 5 (kender og bruger). De opgivne tal er gennemsnit af besvarelserne.

Konsulenterne kender Google-søgning, YouTube og Wikipedia.

Giver det nogen mening i diskussionen om it i skoler og uddannelser?

/jørgen

Dette indlæg blev udgivet i alternativskole, digital natives, skoler og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

En kommentar til Digital dannelse – 21. century tools.

  1. Jakob skriver:

    Hvis konsulenterne skal “inspirere underviserne i planlægning og valg af materiale og metode”, er din lille undersøgelse ihvertfald et fingerpeg om, at de ikke har sætligt stor fokus på web 2.0 teknologier, som mulig ressource i undervisningen. Om det direkte siger noget om it i skoler og uddannelser, er mere vanskeligt. Det kan være, fokus bare ligger et andet sted – f.eks inden for skolernes egne sociale softwarestrategier (blackboard, absalon etc.)

    Det er da tankevækkende, at en stor del af konsulenterne har svaret “kender ikke”, til facebook, gmail, blogs og slideshare. Det er teknologier, som jeg tror de børn og unge kender særdeles godt og bruger en masse tid og energi på – børn/unge som konsulenterne har ansvaret for at levere undervisning til. Det kunne være interessant og se, hvad en gennemsnitlig dansk 7. klasse ville svare til samme spørgeskema.

    Hvis min tese om unges web 2.0-viden holder stik, kunne det tyde på, at konsulenterne måske ikke er fuldstændig inde i de unges kompetencer på IT-området – og der kunne måske ligge gode uudnyttede læringspotentialer gemt i web 2.0.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>